Home  /  Burgerzaken  /  Dienstverlening burgerzaken  /  Uw identiteit  /  Pin- en PUK-code

Pin- en PUK-code


Met de eID kan je een document digitaal ondertekenen en op afstand, bijvoorbeeld via het internet, bewijzen dat men wel degelijk de persoon is die men beweert te zijn (authenticatie). Om misbruik te vermijden, zijn die mogelijkheden, net zoals bij een bankkaart, beveiligd met een PIN-code (Personal Identification Number).

Wat als je de PIN-code niet meer weet?

Je kreeg bij het activeren van je kaart de mogelijkheid je pincode te wijzigen naar een persoonlijke code. Het zou dus kunnen dat je de code wel kent. Dat kan altijd getest worden bij de dienst burgerzaken.

Als je de PUK-code nog wel hebt, maar de pincode niet meer weet, kan aan de hand van de PUK-code een nieuwe PIN-code worden aangevraagd. Dat is kosteloos en gebeurt bij de dienst burgerzaken.

Als je beide codes niet meer hebt, kan je op twee wijzen nieuwe codes aanvragen:
  1. Via de website van de FOD Binnenlandse Zaken - www.ibz.rrn.fgov.be/nl/identiteitsdocumenten/eid/aanvraag-pincode kan je digitaal nieuwe codes aanvragen. Deze codes komen toe bij de Dienst Burgerzaken.
  2. Een afspraak maken bij de Dienst Burgerzaken en nieuwe codes komen aanvragen.
In beide gevallen neemt de Dienst Burgerzaken contact met je op als de nieuwe codes zijn toegekomen. Dit duurt tussen de twee en de drie weken.


Burgerzaken

Administratief Centrum Sanitary, Gustaaf Schockaertstraat 7, 9620 Zottegem
Dienst Burgerzaken werkt enkel op afpraak. Een afspraak maken kan online via Zottegem.be/welkom. Hulp nodig? Bel 09 364 65 00.
Openingsuren: 
  • Maandag tot vrijdag: 9.00 - 12.00 u.
  • Woensdagnamiddag: 14.00 - 16.00 u.
  • Donderdagavond: 17.00 - 19.30 u.