Home  /  Burgerzaken

Burgerzaken


Stad Zottegem zet voor alle dienstverlening waar mogelijk in op een digitaal aanbod, zo ook voor de dienst Burgerzaken. Je kan hier op verschillende manieren terecht voor al jouw aanvragen en formulieren. De dienst Burgerzaken werkt voor alle dienstverlening op afspraak. 
 

E-loket burgerzaken

Heb je een uitreksel nodig uit het bevolkingsregister of een geboorteakte? Heel wat zaken kan je zelf regelen via het eGovFlow.

Maak een afspraak

Via de online afspraken agenda kan je zelf een afspraak maken bij Dienst Burgerzaken. Hulp nodig? Bel het nummer 09 364 65 33.

Dienstverlening burgerzaken

Waarvoor kan je terecht bij Dienst Burgerzaken, hoe verlopen de verschillende procedures en wat moet je meebrengen? Dat lees je hier.


E-loket burgerzaken

Voor veel attesten, formulier en documenten hoef je niet meer de deur uit en kan je heel makkelijk terecht op het elektronisch loket. Hier kan je veel documenten zelf opvragen, en ontvang je ze onmiddellijk in jouw mailbox en dat 7 dagen op 7. 

Je kan de elektronische identiteitskaart gebruiken als identificatiemiddel als je over een kaartlezer beschikt. Om je aan te melden, dien je ook jouw PIN-code in te geven. Aanmelden kan ook via een token. Meer informatie over hoe een federaal token aan te vragen of te gebruiken, vind je op de website van Vlaanderen

Deze dienstverlening is mogelijk voor: 
  • aangifte van adreswijziging naar of binnen Zottegem
  • akte van aanpassing van de registratie van het geslacht
  • akte van adoptie  
  • akte van afwezigheid
  • akte van Belgische Nationaliteit
  • akte van echtscheiding
  • akte van een levenloos kind
  • akte van erkenning (prenataal en postnataal), akte van geboorte
  • akte van huwelijk
  • akte van naamkeuze, akte van naamsverandering, akte van voornaamsverandering
  • akte van nietigverklaring
  • akte van overlijden
  • attest van Belgische nationaliteit
  • attest van gezinssamenstelling
  • attest van hoofdverblijfplaats, attest van hoofdverblijfplaats met historiek in deze gemeente, attest van hoofdverblijfplaats met volledige historiek
  • attest van leven
  • attest van verblijf en Belgische nationaliteit
  • attest van wettelijke samenwoning
  • attest van wijze van teraardebestelling en/of rituelen
  • uittreksel van strafregister (voorheen: getuigschrift goed gedrag en zeden)


Online aanvraag voorlopig rijbewijs

Wat heb je nodig om online je voorlopig rijbewijs 18 maanden aan te vragen?

  • Een verbinding via je eID of via itsme (personen jonger dan 18 jaar of personen die hun authenticatiecodes niet hebben geactiveerd, kunnen online geen voorlopig rijbewijs aanvragen);
  • Het attest van slagen voor het theorie-examen categorie B (afgegeven door het examencentrum voor het rijbewijs) waarop het resultaat van de leestest is vermeld;
  • Het bekwaamheidsattest afgegeven door een rijschool (20 uur) in Vlaanderen of Brussel, of in Wallonië door het examencentrum voor het rijbewijs;
  • Voor burgers die de praktijklessen hebben gevolgd in een in Wallonië gevestigde rijschool: de technische rijvaardigheidstest (TCTC) afgegeven door het examencentrum voor het rijbewijs.

Best neem je een foto of scan je deze documenten voordat je de applicatie start.

Meld je aan bij de applicatie van Beldrive (via de knop hieronder) en volg dan de instructies om online je voorlopig rijbewijs aan te vragen.

De prijs voor de afgifte van een voorlopig rijbewijs bedraagt 25,5 EUR. 

Vraag jouw voorlopig rijbewijs aan


Online agenda voor afspraken

Voor het maken van jouw afspraak, ga naar de online agenda, selecteer de service, kies de gewenste datum en uur, en vul jouw gegevens in. Na reservatie ontvang je een bevestigingsemail met jouw afspraak. Vind je de gewenste afspraak niet, heb je een andere vraag of heb je hulp nodig bij het maken van een afspraak? Bel dan naar 09 364 65 33. 

Deze dienstverlening is mogelijk voor: 
  • geboorteaangifte en erkenning voor/na geboorte
  • overlijdensaangifte 
  • huwelijksaangifte
  • identiteitskaart PIN-code geblokkeerd of nieuwe PIN/PUK afhalen
  • Kids-ID aanvraag, afhalen of verlies
  • rijbewijs aanvragen of afhalen
  • vreemdelingen indienen verblijfsaanvraag en opmaken identiteitsdocumenten
  • documenten deeltijds werklozen valideren

Vind je hier niet wat je zoekt, contacteer de dienst burgerzaken via de contactgegevens hieronder.



Burgerzaken

Administratief Centrum Sanitary, Gustaaf Schockaertstraat 7, 9620 Zottegem
Dienst Burgerzaken werkt enkel op afpraak. Een afspraak maken kan online via Zottegem.be/welkom. Hulp nodig? Bel 09 364 65 00.
Openingsuren: 
  • Maandag tot vrijdag: 9.00 - 12.00 u.
  • Woensdagnamiddag: 14.00 - 16.00 u.
  • Donderdagavond: 17.00 - 19.30 u.