Stap 1
open een aparte zichtrekening voor je onderneming.
Stap 2
schrijf je in in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) en ontvang je ondernemingsnummer: een ondernemingsloket is het bevoorrechte aanspreekpunt voor ondernemingen en centraliseert een aantal zaken waarvoor de ondernemer vroeger contact moest opnemen met verschillende instanties. Een overzicht van de erkende
De kostprijs voor de inschrijving is €85,50 per vestigingseenheid.
Stap 3
schrijf je in bij de controledienst van de BTW door het formulier ‘aanvraag tot identificatie voor btw-doeleinden bij aanvang van een activiteit’ in te vullen en in te dienen bij het bevoegde btw-kantoor. Let wel: niet elke ondernemer is BTW-plichtig.
Stap 4
sluit je aan bij een erkend sociaal verzekeringsfonds voor
zelfstandigen ten laatste op de dag van opening.
Stap 5
sluit je aan bij een ziekenfonds. Ben je al aangesloten, meld dan de wijziging van je statuut.
Stap 6
een actieve onderneming kan te maken krijgen met gebeurtenissen die haar resultaten en zelfs haar verdere bestaan kunnen schaden. Verzeker je als onderneming (natuurlijke persoon of vennootschap) tegen onvoorziene tegenslagen zoals ziekte, brand, arbeidsongevallen, enz. Bepaalde verzekeringen zijn verplicht (bv.
burgerlijke aansprakelijkheid), andere niet (bv. gewaarborgd inkomen). Informeer je bij een verzekeraar.
Stap 7
vennootschap (optioneel): contacteer je boekhouder, advocaat of notaris. Zij kunnen je adviseren over de juiste vennootschapsvorm en de verplichtingen die je moet vervullen. Je vindt ook veel informatie terug op de site van het Agentschap Innoveren en Ondernemen van de Vlaamse overheid.
Na de opstart
Stap 1
ga voor een heldere boekhouding. Het voeren van een boekhouding is een wettelijke verplichting. Een externe boekhouder kan je helpen om je onderneming
op een gezonde manier te leiden.
Stap 2: belastingen:
Zoals elke ondernemer zal je ook een aantal belastingen moeten betalen. Zo betaal je jaarlijks een belasting op je belastbaar inkomen. Een eenmanszaak
valt hiervoor onder de personenbelasting, een vennootschap onder de vennootschapsbelasting.
Zowel zelfstandigen als vennootschappen moeten voorafbetalingen doen, gebaseerd op de vermoedelijke winsten van het lopende jaar. Je boekhouder
kan je hierover informeren.
Iedere zelfstandige wordt elk kwartaal door zijn sociaal verzekeringsfonds uitgenodigd om sociale zekerheidsbijdragen te betalen.
Daarnaast is er nog de BTW (belasting op de toegevoegde waarde), een belasting op het verbruik. Dit bedrag reken je aan aan de eindgebruiker.
Stap 3: check of je recht hebt op subsidies op: