Home  /  Over Zottegem en haar bestuur  /  Achter de schermen  /  Dubbelinterview academies

Dubbelinterview academies


September 2022

Deeltijds kunstonderwijs in Zottegem

Het nieuwe schooljaar is van start gegaan in onze Zottegemse academies voor deeltijds kunstonderwijs. Tijd voor een babbel nu de klassen en ateliers weer vollopen. Aan het woord zijn directeurs Paul Nys van de Stedelijke Academie Beeldende Kunst (SABK) en Andy Dhondt van de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans (SAMWD).

-46Wd01

Wat onze acadmies kenmerkt is openheid en een ongedwongen sfeer. Iedereen is er welkom om te experimenteren en zich creatief uit te leven. 

Jullie zijn al een tijdje directeurs van de academies. In een notendop: wie zijn jullie en hoe zijn jullie terecht gekomen in de Zottegemse academies?

Paul: ”Ik ben intussen 60 jaar en heb monumentale kunsten gestudeerd aan Sint-Lucas in Gent, aangezien ik ook in Gent geboren ben. Sinds 1990 ben ik leerkracht aan het SABK. Dat begon met enkele uren in het filiaal Sint- Lievens-Houtem maar dat breidde al snel uit met meer uren in Zottegem. Ik stond intussen voor meerdere vakken in de ateliers. Zo gaf ik in het begin enkel beeldatelier aan jongeren wat later werd uitgebreid met tekenkunst, schilderkunst en monumentale kunsten aan volwassenen. In 2007 ben ik directeur geworden van onze academie beeldende kunst.

Andy:” Ik ben 40 jaar en afkomstig uit Oosterzele. Ik behaalde een master in de muziek voor piano, saxofoon en kamermuziek. Nadien behaalde ik nog het specialisatiediploma saxofoon en sloot ik mijn opleiding af met een master na master in de hedendaagse muziek. Hoe ik in de academie ben terechtgekomen is vrij gelijkaardig met het verhaal van Paul. Het enige verschil is dat ik in 2005 meteen nadat ik afgestudeerd was, hier gesolliciteerd heb. Ik begon als leerkracht muziekcultuur en breidde net ook mijn lesuren uit met verschillende andere opleidingen. Zo gaf ik ook piano, koor, notenleer, ensemble, saxofoon … Ondertussen ben ik sinds 2012 directeur.”

Jullie zijn beiden al verschillende jaren actief in onze academies. In wat onderscheiden de SABK en SAMWD zich van andere academies?

Andy: “Ik denk dat ik voor ons beiden mag spreken als ik zeg dat de openheid onze academies echt wel kenmerkt. We bieden opleidingen aan die zeer laagdrempelig zijn, zodat iedereen in Zottegem proeft van wat we te bieden hebben. Ook de samenwerking tussen onze academies zorgt voor een unicum. Om de drie jaar organiseren we samen met CC Zoetegem het LOSS Kunstenfestival. Een unieke samenwerking waar veel Zottegemnaren genieten van verschillende optredens en tentoonstellingen. Daarnaast bieden we ook cultuurklassen aan waar leerlingen uit de lagere scholen uit Zottegem en omstreken een initiatie krijgen in beeld, muziek, woord en beweging. Ik denk dat deze samenwerking ondertussen al 25 jaar loopt, toch Paul?”

Paul: “Klopt. De cultuurklassen zijn inderdaad een mooi voorbeeld van onze werking, waar we niet echt binnen vier muren denken. De SABK is zo ook een samenwerking aangegaan met de Bernadetteschool – Bijzonder Onderwijs. Eén dag per week geven onze leerkrachten daar ter plaatse beeldatelier aan de leerlingen. Nu we corona stilletjes aan mogen vergeten, proberen we deze lessen grotendeels in de academie te laten doorgaan. Zo leren ze de academie kennen en werken we drempelverlagend zoals Andy al aangaf. Dat drempelverlagend werken hebben we ook opgenomen in het Artistiek Pedagogisch Project van onze academie. We zien de academie echt als een creatieve ontmoetingsplaats waar artistieke zelfontwikkeling centraal staat. Ongeacht je leeftijd, fysieke of mentale beperking, sociale status of culturele achtergrond. Diversiteit is voor ons een verrijking en dat merk je ook als je door de gangen loopt.”

Andy: ”Inderdaad, die diversiteit is wat ons sterk maakt. Ook bij ons merk je bijvoorbeeld dat volwassenen meer en meer hun weg vinden naar de academie. We zijn ook fier dat we zo een goed uitgebouwde volwassenenafdeling aanbieden want dit is zeker niet overal het geval. Het feit dat we op alle vlakken zo een uitgebreide keuze kunnen voorleggen aan onze leerlingen maakt ons sterk. Ik ben ook enorm fier op onze opleiding Suzuki viool en altviool, waar kinderen vanaf vier jaar al instrumenten leren spelen. We motiveren onze leerlingen echt om zich artistiek te ontplooien en dat doen ze onder begeleiding van de beste leerkrachten. Veel van onze leerkrachten staan zelf ook op de planken.”

Paul: “Ik denk dat ik voor beide academies mag besluiten dat de sfeer ongedwongen is. Iedereen is samen om in de eerste plaats te experimenteren en zich creatief uit te leven. Zowel Andy als ik vinden het belangrijk dat hun werk ook aan de buitenwereld getoond wordt. In mijn geval wordt de galerij bij ons maximaal ingezet om werk te presenteren en fier te zijn op de creaties van onze leerlingen. Ook bij Andy worden verschillende projecten, voorstellingen en workshops georganiseerd.”

Twee zeer ondernemende academies dus. Als je je dit jaar zelf voor een opleiding mag inschrijven bij de academie van jouw collega, welke zou je kiezen?

Paul: “Gitaar, zang of woord. Of alle drie.”

Andy: “Goeie keuze Paul, dat zijn drie van onze meest populaire opleidingen. Mag ik je ook onze opleidingen muziekgeschiedenis, literatuurgeschiedenis en schrijven aanraden? Hoewel minder leerlingen hiervoor kiezen zijn het heel interessante kortlopende trajecten waarvoor geen vooropleiding nodig is. Zelf zou ik kiezen voor fotografie, een opleiding die zeer toegankelijk is en waar we zelf dagelijks mee bezig zijn. Ook schilderkunst, kunstgeschiedenis of digitale media spreken mij aan.”

Wat appreciëren jullie het meest als jullie door de gangen van de academies lopen?

Andy: “Ik blijf het geweldig vinden dat leerlingen mij spontaan uit mijn bureau halen om een liedje te presenteren of een korte privévoorstelling te geven. De bedrijvigheid hier is geweldig! Leerlingen van alle generaties lopen door de gangen met tonnen enthousiasme. In onze academie hoor je dat enthousiasme ook van ver door de geluiden van instrumenten, zingende kinderen of dansmuziek. Het geeft mij nog steeds elke dag een warm gevoel om mensen artistiek bezig te zien. Als directeur ben ik enorm fier om de artisticiteit van onze gemeenschap in Oosterzele en Zottegem samen te brengen. Het zorgt voor een gezellige drukte met het gouden randje van één artistieke familie te zijn.”

Paul: “Ook ik ervaar een gevoel van thuis te komen. De leerkrachten en leerlingen zijn vertrouwde gezichten. Wat onze academie ook zo sterk maakt is het gebouw waar we creatief in mogen zijn. We zitten in een open gebouw waar de interactie tussen de ateliers voor een groot gevoel van openheid zorgt. Een openheid die niet alleen weerspiegeld wordt in het gebouw, maar vooral ook in onze ingesteldheid.”

Hoe zien jullie de academie binnen tien jaar?

Andy: “De SABK is terechtgekomen in een prachtig gebouw. Ook wij kijken uit naar een nieuwe locatie waar openheid centraal staat en waar we nieuwe academie muziek, woordkunst-drama en dans onder één dak samen brengen met het cultureel centrum. Het schept enorm veel nieuwe mogelijkheden voor ons en zorgt er ook voor dat we naast de SABK gehuisvest zijn. Zo verloopt onze samenwerking nog vlotter en wordt de Gustaaf Schockaertstraat echt het culturele hart van de stad.”

Paul: “Ook wij moeten binnen tien jaar aan uitbreiding denken. Onze ateliers zijn de laatste jaren steeds sneller volzet dus moeten we denken aan de toekomst.”

-tPykL2

-p1UzW1


Bedankt Paul en Andy voor dit interview. Voor de lezers die zich willen inschrijven, hoe doen ze dat?

Paul: “Snel zijn is de boodschap! De inschrijvingen lopen nog tot en met 30 september via onze webiste sabkzottegem.be.”

Andy: “Ook bij ons schrijf je best zo snel mogelijk online in via samwdzottegem.be.”


-M9V442

Trapstraat 45, 9620 Zottegem
09 364 64 81 - www.sabkzottegem.be

-J2X8y3
Firmin Bogaertstraat 12, 9620 Zottegem
09 364 64 36 - www.samwdzottegem.be